Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_θέσεις εργασίας ηλιθίων σε μια "κοινωνία" χαρτιών

 Η εφόρμηση για το γράψιμο ετούτο δόθηκε από προσωπικό περιστατικό. Το προσωπικό όμως θέμα λίγο ενδιαφέρει. Στην πραγματικότητα δεν ενδιαφέρει καθόλου, εφόσον  δεν ενδιαφέρει ούτε εμένα την ίδια που υποτίθεται ότι αφορά άμεσα. Επιπλέον, δεν είναι καν κάτι φρέσκο, αφού συνέβη πριν περίπου δύο μήνες. Αλλά για να υπάρχει ένας ειρμός, μια ομαλή μετάβαση και για να μη νομίζετε ότι μετά από τόσο καιρό που έχω να γράψω κάτι με χτύπησε ξαφνικά ή κάτι με τσίμπησε, αναγκάζομαι να γράψω δύο εισαγωγικές αράδες. 

Λοιπόν, είχα την αφελή ελπίδα ότι θα μπορούσα, λέει, να βρω μια θέση εργασίας, στον Δήμο της περιοχής μου, παρακαλώ, αξιοποιώντας ένα πρόγραμμα του ΟΑΕΔ, από αυτά τα ψυχοπονιάρικα, τα προγράμματα-ψίχουλα, που πέφτουν από το τραπέζι κάθε φορά που τινάζουν το τραπεζομάντιλο για να το ξαναστρώσουν για κάποιο καινούριο φαγοπότι και τα οποία προγράμματα-ψίχουλα περιμένουν καρτερικά χιλιάδες λιγομαριασμένα σκυλάκια κάθε ηλικίας, μόρφωσης, προϋπηρεσίας, εμπειρίας, ανεργίας, αχρηστίας και αχρησίας  .... , τα κοινωφελή. Πράγματι, κάποια μέρα με πληροφορούν από τον ΟΑΕΔ ότι κατετάγην πρώτη, παρακαλώ -εδώ μετράνε τα μόρια-  και ότι να πάω να πιάσω δουλειά για ένα 8μηνο ως διοικητικός υπάλληλος στο Δήμο της περιοχής που κατοικώ. Σαν όνειρο μου εφάνη, αφού ποτέ δεν είχα την ευκαιρία να απολαύσω κι εγώ την ασφάλεια, την τακτικότητα, την ραθυμία, την ελεεινότητα μιας θεσούλας δημοσίου υπάλληλου, έστω για λίγο, έστω στα 60 μου....

Κι ενώ όλα ήταν ΟΚ, κι όλα ήταν όπως έπρεπε, έλειπε ένα χαρτί. Ποιο χαρτί; ρωτάω. Το χαρτί πιστοποίησης γνώσεων χειρισμού Ηλεκτρονικού Υπολογιστή, μου απάντησε ο υπάλληλος μέσα από την γυάλινη προθήκη του. Μα ξέρω να χειρίζομαι ηλεκτρονικό υπολογιστή, του απάντησα. Εσείς μπορεί να ξέρετε όμως ο κανονισμός μας επιβάλει να το πιστοποιήσουμε. Πώς πιστοποιείται ότι ξέρετε;..καταλαβαίνετε... Δυστυχώς δεν μπορούμε να σας πάρουμε, μου είπε. Μου είπε, του είπα.... μου είπε και η προϊσταμένη, της είπα κι αυτηνής, μου είπε και ο ΟΑΕΔ, του είπα κι αυτουνού...

Άκρη δεν βρέθηκε κι εγώ ξανά στα γνωστά, στα ωραία, στα γνωστά μου μονοπάτια... 

Το πράγμα έχει πολλές προεκτάσεις, μια όμως είναι η ρίζα. Τώρα φεύγουμε από το περιστατικό και περνάμε στην ουσία του πράγματος. Τα προγράμματα αυτά και οι θρυλούμενες θέσεις εργασίας που φέρουν την κρατική σφραγίδα και  επενδύονται με παχιά λόγια, λόγια προεκλογικά "όλοι μαζί προχωράμε στην επόμενη μέρα", λόγια διαφημιστικά περί "κοινωνίας ίσων ευκαιριών" κι άλλες τέτοιες μπουρδοκλωμένες αρλούμπες,  μόνο κατ' όνομα είναι "κοινωνικά". Καμία κοινωνική ευαισθησία ή κοινωνική πρόνοια δεν υπάρχει εδώ, παρά μόνο μια μηχανή νομής και ανακατανομής των θέσεων εργασίας. Της κατ'επίφαση εργασίας, της ψοφοεργασίας.... Ακόμα όμως κι αυτή η ελεημοσύνη, που αποσκοπεί στην άμβλυνση της κοινωνικής αντίδρασης, τα ψίχουλα που είπαμε, έχει κοντά ποδάρια και δεν μπορεί να προχωρήσει.   Στην πραγματικότητα τα προγράμματα αυτά διαπνέονται από την λογική της οικονομίας της αγοράς και τίποτα πέραν αυτής. Δεν ξεφεύγουν ούτε κατά μια κεραία από το παράδειγμά της. Στην οικονομία της αγοράς δεν υπάρχει καμία "κοινωνία"  παρά μόνο "κοινωνία" ως στατιστικό εργαλείο.  Κοινωνία ανθρώπων, κοινωνία προσώπων, τέτοιο πράγμα δεν υπάρχει εδώ και χρόνια πολλά, εάν υπήρχε ποτέ...  Αυτό που έχει αντικαταστήσει τα πρόσωπα, τα μοναδικά στις ικανότητές τους, στις δυνατότητές τους, στις δημιουργίες , στις φαντασίες, στις ιδιοσυγκρασίες τους, στις ανάγκες τους, στις ιδιαίτερες ποιότητές τους και κυρίως στην παιδεία τους, είναι μια τεράστια προσθετική μηχανή που σωρεύει χαρτιά επί χαρτιών και τίτλους επί τίτλων, επιμορφώσεις επί επιμορφώσεων και πιστοποιήσεις επί πιστοποιήσεων, δημιουργώντας ένα βουνό χαρτιών (skils)  ικανό να θάψει κάθε ιδιαιτερότητα του προσώπου.  Κι όμως αυτό το βουνό θρέφει τη μηχανή που με τη σειρά της το παραγάγει εκ νέου. Απέναντι στο βουνό  δεν είσαι Εσύ, απέναντι στο βουνό των χαρτιών (skils) ποτέ δεν θα είσαι αρκετός, πάντα κάποιο παραπάνω χαρτί θα σου ζητήσουν, πάντα κάποιος άλλος θα έχει αυτό το χαρτί, πάντα εσύ θα τρέχεις να το αποκτήσεις, θα αγωνιάς, θα τρέμεις, θα νιώθεις λίγος, λίγος απέναντι στη τερατώδη μηχανή που ξερνάει χαρτιά. Εξάλλου το 8μηνο, αυτό δηλώνει και σ' αυτό ακριβώς αποσκοπεί : Πάνω στο 8μηνο είσαι ήδη "ξεπερασμένος". Τρέχα... Πού καιρός για σκέψη; πού καιρός για μόρφωση; Μόνο επιμόρφωση...

Προσέξτε ότι σε όλα αυτά τα χαρτιά και για όλες αυτές τις θέσεις εργασίας, δεν γίνεται πουθενά λόγος και δεν χρειάζεται  παιδεία, μόνο skils Δεν ενδιαφέρει κανέναν από αυτούς που κυβερνάνε το σαπιοκάραβο της σύγχρονης πραγματικότητας, είτε στον δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα, εάν είσαι ένας παιδευμένος άνθρωπος, εάν ξέρεις να διαβάζεις και να καταλαβαίνεις αυτό που διάβασες, να σκέφτεσαι  και να μπορείς να διατυπώσεις τις σκέψεις σου, να γράφεις,  να κρίνεις, να αμφιβάλλεις, να γνωρίζεις από πού προέρχεσαι, σε ποιον κόσμο ζεις και πώς έφτασες έως εδώ, πού πηγαίνεις.... Πρόκειται για θέσεις εργασίας χειριστών και χειριστριών, θέσεις εργασίας ηλιθίων. Ας μην  ψάχνουν να βρουν γιατί τάχα η δημόσια εκπαίδευση βουλιάζει ολοένα. Είναι τέτοια η κοινωνική επιταγή : δεν θέλουμε κλασική παιδεία! Με  ανθρώπους των skils η "κοινωνία" νιώθει και είναι ασφαλής.    Μα  όταν  κάποτε φτάσουμε οι άνθρωποι  να'ναι πιο ηλίθιοι και πιο καταρρακωμένοι από τις "έξυπνες" συσκευές που κατασκευάζονται ιλιγγιωδώς, τότε θα έχουν μείνει τα βουνά των χαρτιών και τα όρη των ασυναρτησιών για να θυμίζουν την εποχή πριν την εξαφάνιση του ανθρώπου... 

Καλά κάνατε και με απορρίψατε. Πώς αλλιώς θα μπορούσε να γίνει; 


   

Σχόλια

  1. Ανώνυμος24/4/23, 5:00 μ.μ.

    Ενδιαφέρουσα οπτική ,ενδιαφέρουσα αυτοβιογραφική ιστορία,αλλά ολίγον κομπλεξικος ο χαρακτηρισμός" ηλίθιων ".Η ανάγκη δεν είναι ηλιθιότητα κ όταν μιλάει καποιος από την πλευρά της οικονομικής ασφάλειας εύκολα χαρακτηρίζει μια μάζα ηλίθιους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν μιλάω από την πλευρά της οικονομικής ασφάλειας, αλλά από την πλευρά της πλήρους οικονομικής ανασφάλειας και καταστροφής.
    Δεν υπάρχει η ανάγκη ως αντικειμενική αιτία για την εθελοδουλία των μαζών, για την ατροφία μυαλών και σωμάτων, για τη ταρίχευση χιλιάδων ζωών σε γραφεία και γκισέδες.
    Η ανάγκη είναι μια κοινωνικά επιβαλλόμενη κατηγορία, που για να γίνει δεσπόζουσα προβάλλεται ως φυσική αναγκαιότητα.
    Πάντα έτσι ήταν. Και μάλλον πως θα συνεχίσει να είναι.
    Η μάζα πρέπει να εναγκαλιστεί, να συσσωματώσει ένα βαθμό ηλιθιότητας, να γίνει λιθαργική, διαφορετικά δεν γίνεται μάζα. Ιστορικά, αυτή η διαδικασία παίρνει διάφορες μορφές. Στην σημερινή ιστορική συγκυρία μια από τις μορφές είναι τα διάφορα βουνά χαρτιών που ενώ υποτίθεται πιστοποιούν πόσο ικανός και έξυπνος είναι κάποιος, παραδόξως τον εντάσσουν στην μάζα, δηλαδή τον ηλιθοποιούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος25/4/23, 5:07 μ.μ.

    Θεωρίες θεωρίες θεωριες,γράψατε για ένα αληθοφανές γεγονός (στο οποίο υπάρχουν κενά αλήθειας ,δεκτόν είναι μυθιστόρημα βασισμένο σε αληθινά γεγονότα)στο οποίο χαρακτηρισατε θέσεις εργασίας ηθλιθιων την εργασία από την οποία σας απέρριψαν.Μαζικοποιησατε όλους όσους έχουν ανάγκη μια δουλειά ως ηλίθιους επειδή μαζεύουν skills εσείς όμως ο ίδιος πρώτος τρέξατε να μπείτε σε αυτή την μάζα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν θα ήθελα ποτέ να χαλάσω την ερμηνευτική σας. Αν εσείς, ως αναγνώστης, έτσι διαβάζετε το κείμενό μου, τότε έτσι είναι για εσάς και κάθε αντιπαράθεση είναι περιττή και ανούσια. Μόνο αν θέλετε για την πιο ορθή ερμηνευτική κατασκευή, μια ήσσονος σημασίας διόρθωση : το άρθρο είναι θηλυκό, δηλ. η ίδια πρώτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος26/4/23, 8:57 μ.μ.

    Επιτρέψτε μου να ερμηνεύσω μια πιο αρσενική μάτια σε όλο το blog θεώρησα πως το γένος θηλυκού ήταν κ αυτό μέρος της αφήγησης.Θα μου άρεσε όμως κ μια αντιπαράθεση,αυτό είναι το ζητούμενο των blogs,μια στείρα αφήγηση δίχως συζήτηση η δεχόμενοι μόνο θετικές κριτικές δεν έχει νόημα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ωραία, να μιλήσουμε λοιπόν!.
    Ας ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι δεν με απασχολούν ιδιαίτερα ούτε οι θετικές ούτε οι αρνητικές κριτικές. Δεν νιώθω καμία συγκίνηση είτε με εγκωμιάσει κάποιος είτε με βρίσει.
    Θα ήθελα να σας ρωτήσω τι, κατά τη γνώμη σας, είναι τα λεγόμενα "skills" ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός